Witamina A: najlepsze źródła w diecie

O witaminie A mówimy i myślimy znacznie rzadziej niż o innych witaminach. Tymczasem, nie tylko ma ona ogromne znacznie dla zdrowia i pięknego wyglądu, ale bardzo łatwo (zwłaszcza gdy nie odżywamy się prawidłowo) o jej niedobór.

Witamina A to warunek zdrowych zębów, kości, skóry, tkanek miękkich, wzroku, a także obrońca organizmu przed bakteriami i wirusami. Odpowiednia ilość naturalnej witamy A w diecie to gwarancja pięknego, młodego wyglądu i zapobieganie ślepocie.

Zanim sięgniesz po sztuczny suplement lub apteczne wydanie witaminy A, poczekaj. Jeszcze nie tak dawno bardzo głośno było o szkodliwości syntetycznej witamy A. Dobrze pamiętam badania, które wykazały, że w naturalnej postaci pomaga ona zapobiegać nowotworom płuc i rakowi piersi ? jednak podawana w syntetycznej postaci miała dokładnie odwrotne działanie.

Dlatego najlepiej dostarczać ją w zdrowej diecie. Nie jest to takie trudne, zwłaszcza, jeśli regularnie spożywasz mięso. Może być Ci nieco trudniej, jeśli stosujesz dietę wegetariańską.

Witamina A w produktach zwierzęcych i roślinnych

Zdecydowanie najłatwiej znaleźć witaminę A w produktach zwierzęcych, takich jak:

mięso,
ryby ,
drób
i nabiał.
W postaci prowitaminy, występuje ona w owocach i warzywach (w naszym ciele jest przekształcana w witaminę A). Najczęstszym typem prowitaminy A jest beta-karoten, który pomaga:

ograniczyć stany zapalne,
zapobiegać nowotworom,
zapobiegać chorobom serca,
zapobiegać zwyrodnieniu plamki żółtej (przyczyna ślepoty).
Toksyczność witaminy A
W dużych dawkach witamina A może być szkodliwa, dlatego nie powinnyśmy przekraczać jej zalecanej dawki, a także, jeżeli stosujemy sztuczne suplementy- dozować ją bardzo ostrożnie.

Najlepsze dietetyczne źródła witaminy A
W naturalnej postaci, witaminę A znajdziesz w następujących produktach:

pełnotłuste mleko i nabiał, sery,
jajka (zwłaszcza żółtka),
mięso: wołowina, wątróbka, podroby (na przykład nerki)
ryby: dorsz, halibut, tran,
warzywa, zwłaszcza pomarańczowe, zielone i czerwone: marchew, dynia, słodkie ziemniaki, brokuły,szpinak, jarmuż, rzepa, boćwina, zielony groszek, czerwona papryka,
gorczyca
owoce: różowy grejpfrut, morele, mango, papaja, pomidory.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *